Na to jak wyglądamy ma wpływ nie tylko to co jemy, jak dbamy o swoje ciało, ale w dużej mierze to co myślimy o sobie i otaczającym nas świecie. Mówi się, że zakochany człowiek wygląda pięknie i promiennie. A gdyby tak po prostu zakochać się w życiu..

 

UWAGA! 23 sierpnia w Wierchomli odbędzie się Joga Festiwal – dołącz do wydarzenia!  Rejestrować można się pod adresem: http://maratonjogi.pl/zgloszenie/. Na hasło „Dzień dobry info” każdy czytelnik portalu otrzyma 10% zniżki na pakiet startowy 🙂

 

Aktywność fizyczna dbająca o wszystkie układy w ciele, dająca wskazówki jak zdrowo żyć, oddychać spokojnie i pokochać siebie – taka właśnie jest joga. Mało tego – joga niczego od nas nie chce – nic nie wymusza – daje ogrom możliwości, z którego wybieramy to czego na aktualnym etapie życia potrzebujemy.

Jogini mają sposoby na to jak zachować spokój w stresujących sytuacjach, jak dbać o siebie od środka za pomocą odpowiedniego odżywiania i jak sprawić by ciało wyglądało świetnie za pomocą odpowiednich asan. Bądź mądry – bądź jak jogin. 😉

 

Poznaj 5 nawyków jogina, które sprawiają, że wygląda i czuje się świetnie

 

1. REGULARNA PRAKTYKA ASAN

Spośród niezliczonej ilości pozycji jogi znajdujemy takie, które wpływają pozytywnie na wszystkie układy w ciele. Powoduje to, że ciało jogina wygląda świetnie, ponieważ asanami wpływa na korektę ewentualnych wad postawy, odpowiedni poziom napięcia mięśniowego oraz osiąga pełną swobodę ruchów, która daje ponadprzeciętną elastyczność i sprawność. Praktyką jogi możemy wpływać również na układ hormonalny. Poprzez wewnętrzny masaż podczas konkretnych pozycji stymulowane są gruczoły dokrewne, które są odpowiedzialne za produkcję hormonów. Utrzymują ich poziom na właściwym poziomie.

Nie od dziś wiadomo też, że im dłuższy oddech tym dłuższe życie. W jodze oddech odgrywa bardzo ważną rolę. Zaczynamy od zauważenia i obserwacji swojego oddechu, poprzez jego kontrolę i wydłużanie. Pranayama (ćwiczenia oddechowe) dostarcza tlen i energię do każdej komórki, oczyszcza organizm, spalając odpadki przemiany materii, wydala trucizny, a równocześnie dzięki odprężeniu pozwala zachować integralność swego systemu nerwowego, zapobiega nerwicy i leczy bezsenność.

2. ODPOWIEDNIE ODŻYWIANIE

Odżywianie w jodze ma cel zdrowotny. Joga preferuje pokarmy proste, pożywne, soczyste i uspokajające. Zaleca unikać potraw ciężkostrawnych, nieświeżych, zanieczyszczonych, ostrych i palących. Potrawy ostre i palące, tzw. radżasowe – mocno pobudzają system nerwowy, co przeszkadza w praktykach uspokajania umysłu.

Przeciwnie – pokarmy słodkie, soczyste, łagodne, tzw. satwiczne – wpływają na psychikę uspokajająco. Bardzo ważne jest aby się nie przejadać. Ze wszystkich mieszkańców Ziemi tylko człowiek je, gdy nie jest głodny i na to trzeba uważać. Jedzenie jest jedną z tych sił która, gdy wymknie się spod kontroli, może zniszczyć zdrowie i doprowadzić ciało do ruiny. Oczywiście stosując dietę bezmięsną należy uzupełniać białko jedząc soję i jej przetwory, mleko, sery, fasole.

3. ŻYCIE WEDŁUG ZASAD

Yamy i Niyamy są bardzo ważną częścią życia jogina. Są one dekalogiem etycznym złożonym z 10 zasad. Pomagają żyć w zgodzie z innymi (yamy) oraz, co ważniejsze, z samymi sobą (niyamy). Prowadzą do szczęścia, równowagi wewnętrznej i poczucia spełnienia!

Yamy

  • Niestosowanie przemocy – ahimsa – oznacza między innymi zakaz przemocy wobec siebie! Jaka jest twoja pierwsza myśl, gdy patrzysz w lustro po przebudzeniu i widzisz spuchniętą i niewyspaną twarz? Czy rozpoczynasz dzień wyrażając miłość do siebie, czy raczej rozpoczynasz od krytyki i autoagresji?
  • Prawdomówność – satya – czasem prawda boli, ale warto ją wypowiedzieć. Jeśli coś tobie nie odpowiada, powiedz o tym głośno. Nie ukrywaj swoich emocji.
  • Nie kradnij – asteya – odnosi się nie tylko do kradzieży dóbr materialnych. Dotyczy też kradzieży cudzych pomysłów poprzez nasze działania, mowę i myśli. Dodatkowo nigdy nie powinniśmy się spóźniać, bo jest to zwyczajnie kradzież (marnowanie) czasu osoby, która na nas czeka.
  • Wstrzemięźliwość – brahmacharya – chodzi o ty by nie marnotrawić energii. Przed każdą planowaną czynnością, zadaj sobie pytanie: czy jest to pomocne lub szkodliwe? Doda energii, a może ją wyssie? Czy ludzie z którymi spędzasz czas dodają ci energii, a może ściągają cię w dół? Rób częściej to, co sprawia, że czujesz się szczęśliwy. Traktuj swoją energię jak cenny dar! Nie marnuj jej
  • Brak zaborczości – aparigraha – pozbądź się chciwości wobec obiektów materialnych oraz ludzi. Nie pozwalaj aby twój nastrój zależał od posiadania lub jego braku.

Niyamy

  • Czystość – saucha – organizm powinien być oczyszczony na poziomie fizycznym i psychicznym. Oprócz kąpieli, ciało powinno być poddawane odtruciu poprzez praktyki oczyszczające oraz jogę. Aby utrzymać nasze ciało w czystości, należy zwrócić uwagę na żywność jaką napełniamy nasze żołądki. Czystość dotyczy również naszej komunikacji – mówienie zbyt wiele tworzy bałagan i chaos. Powinniśmy ograniczyć ilość “gadania” i zwrócić uwagę na nasze słowa i wiadomości jakie poprzez nie wysyłamy.
  • Zadowolenie – santosha – zadowolenie to nasza jedyna i prawdziwa natura. Mamy jednak tendencję do przesuwania naszego szczęścia w przyszłość. „Będę szczęśliwy/a gdy…” Ale prawdą jest, że nasze prawdziwe JA, które znajduje się głęboko w nas, jest z natury szczęśliwe, błogie, spokojne i spełnione. Nie potrzebuje ono żadnych pieniędzy ani domu do szczęścia. Ma już wszystko, czego potrzebuje!
  • Samodyscyplina – tapas – czy zamieszanie i chaos powoduje zadowolenie i uśmiech na twojej twarzy? Tapas to narzędzie do transformacji i zmian. Każda zmiana wymaga dyscypliny i praktyki, a więc Tapas jest konieczne, aby zmienić nasze życie na lepsze i spokojniejsze.
  • Samoobserwacja – swadhyaya – czyli obserwacja siebie w każdym momencie życia. Obserwujemy siebie nie po to, by siebie kontrolować, ale po to, by siebie lepiej rozumieć. Spójrz na siebie tak, jakbyś patrzył w lustro – nie oceniaj siebie, tylko z dziecięcą ciekawością obserwuj jakich emocji doświadczasz i jak się czujesz w każdej chwili swojego życia.
  • Oddanie, poświęcenie – iśvara pranidhana – oznacza oddanie całego swojego serca, swoich działań oraz swojego bytu boskiemu światłu, które jest w nas wszystkich. Powód, dla którego joga uczy nas poddania się Bogu, jest prosty: musimy przestać żyć na poziomie ego.

4. PRAKTYKA UWAŻNOŚCI – TU I TERAZ – MEDYTACJA – MINDFULNESS

Spróbuj wnieść więcej świadomości do codziennych zajęć, które zazwyczaj wykonujesz tak jakbyś był zaprogramowany. Zwróć uwagę na obrazy, dźwięki, smaki i zapachy. Podążaj za swoimi myślami, obserwuj je z dystansem bez oceniania ich pod jakimkolwiek względem. One powiedzą Ci kim jesteś i czego tak naprawdę potrzebujesz. Naucz się medytować – to najlepszy sposobów, by praktyka uważności weszła Ci w krew, a twarz wyglądała na wypoczętą i łagodną.

5. ODPUSZCZANIE

Umiejętność odpuszczania ma tak naprawdę wiele wspólnego z umiejętnością słuchania samego siebie i swojej intuicji. Można się z tym nie zgadzać, można się obrażać, ale ona zawsze najlepiej wie, co jest dla nas dobre. Czasem bywa po porostu tak, że coś nam się nie udaje, ponieważ nie jest to właściwy czas, by miało się to zdarzyć. Albo wbrew pozorom – wcale nie jest to dla nas dobra decyzja, jednak zaślepieni chęcią osiągnięcia celu, wcale tego nie widzimy.

Odpuścić, to zupełnie co innego niż poddać się. Gdy odpuszczasz, robisz to świadomie, z własnego wyboru, czujesz dzięki temu spokój i ulgę. Gdy się poddajesz, czujesz, że tak naprawdę los Cię pokonał i na każdym kroku towarzyszy Ci smutek i/lub irytacja. Poza tym zbyt mocno czegoś pragnąc i bezkrytycznie skupiając się na realizacji celu, za bardzo się spinamy, a powstające w ten sposób napięcie, blokuje naszą energię, kreatywność i chęci do działania. Jeśli ma się udać, to na pewno się uda. A jeśli z jakichś powodów ma nie wyjść, to i tak nie wyjdzie, nie ważne jak bardzo bym się nie starała.

Podsumowując nie tylko ćwiczenia fizyczne, dbanie o ciało pod postacią dobrego odżywiania i odpowiednich kosmetyków sprawia, że wyglądamy i czujemy się dobrze, ale przede wszystkim to czym karmimy naszą głowę. Co w środku to i na zewnątrz. Twoje najczęstsze emocje masz wprost wymalowane na twarzy. Jesteś osobą radosną? – twoja twarz będzie wyglądała promiennie, a może zawziętą? – to też wydrąży się na twojej twarzy w postaci zaciśniętych ust i wrogo nastawionego spojrzenia. Najlepsze jest to, że zawsze masz wybór.

źródło: joga-joga.pl

___________________________________

Spróbuj i Ty!!! Już za dwa miesiące odbędzie się prawdziwa uczta dla miłośników jogi, doskonałej kuchni i świadomego, pełnego radości życia.

Zapisy na Joga Festiwal. VI Górski Maraton Jogi wciąż trwają. To największa otwarta impreza jogowa w Polsce, która od lat przyciąga zarówno joginów doświadczonych, jak i początkujących. Rejestracja oraz uczestnictwo w samym Maratonie są bezpłatne. Na tych, którzy zdecydują się na udział w całym Festiwalu, czekają cztery dni z jogą oraz warsztatami: kulinarnymi, botaniczno-zielarskimi, kosmetyków naturalnych czy oddechowymi.

Rejestrować można się pod adresem: http://maratonjogi.pl/zgloszenie/

Na hasło „Dzień dobry info” każdy czytelnik portalu otrzyma 10% zniżki na pakiet startowy.

Wydarzenie na FB: https://www.facebook.com/events/2079249608982423/

dziendobry.info.pl grupa
Kliknij i dołącz do grupy na Facebooku!